Inschrijven op de JP Coenschool

Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten over het inschrijven op onze school. Mocht u vragen hebben of hulp wensen bij het inschrijven, dan kunt u altijd contact opnemen met Jannie Tuin (adjunct directeur) via tel. 020 6650252 of per email naar jannietuin@jpcoenschool.nl.

Voor het eerst naar de basisschool

Als een kind vier jaar is, kan het naar de basisschool. Sinds 2014 zijn bijna alle basisscholen in Amsterdam overgegaan op een stadsbreed gelijk toelatingsbeleid. Hiermee is een einde gekomen aan de verschillende regels per stadsdeel, wijk of school. Deze nieuwe regels gelden voor kinderen die vanaf 1 juli 2011 geboren zijn.

Is de JP Coenschool uw voorrangsschool?

Elk kind heeft voorrang op de acht dichtstbijzijnde (deelnemende) basisscholen in de buurt. Deze voorrang wordt bepaald door de loopafstand tussen het woonadres van uw kind en de school. U kunt op Amsterdam.nl/schoolwijzer zien of uw kind voorrang heeft op de JP Coenschool.

Kom gerust een kijkje nemen!

U bent altijd welkom om onze school te bezoeken. Maak een afspraak voor een persoonlijke rondleiding. We nemen de tijd om u te vertellen over onze programma’s, de vele verschillende activiteiten en u kunt met eigen ogen zien wat er in de groepen gebeurt. Uiteraard krijgt u de gelegenheid vragen te stellen. U kunt contact opnemen met Jannie Tuin (adjunct directeur) via tel. 020 6650252 of per email naar jannietuin@jpcoenschool.nl.

Wat moet u doen om uw kind in te schrijven?

Rond de derde verjaardag van uw kind ontvangt u van de gemeente Amsterdam het aanmeldingsformulier voor de basisschool en een brochure met uitleg over het toelatingsbeleid.  Als onze school uw eerste voorkeur is, zien wij uw aanmeldformulier met plezier tegemoet.

  • Vul het aanmeldformulier volledig in en onderteken het (vergeet telefoonnummer en e-mailadres niet).
  • Op het aanmeldformulier staan naam, geboortedatum en woonadres van uw kind voorgedrukt. Controleer of deze gegevens correct zijn en corrigeer het indien noodzakelijk.
  • Vul in volgorde van voorkeur minimaal vijf basisscholen in. De school van uw eerste voorkeur, zet u op nummer 1, daarna 2, enzovoort; dit kunnen zowel voorrangsscholen als geen voorrangsscholen zijn.
  • Let op: Ook wanneer al een ouder broertje of zusje op de school zit, is het noodzakelijk dat u het aanmeldformulier bij ons inlevert. In dit geval is het niet nodig om meerdere voorkeuren op te geven.
  • Ook voor een kind dat naar de voorschool van de school gaat, moet het aanmeldformulier ingeleverd worden.
  • Zodra wij uw aanmeldformulier hebben verwerkt, sturen wij u (per post/mail) een bewijs van aanmelding.
  • Controleer dit bewijs van aanmelding zorgvuldig en neem z.s.m. contact met ons op indien de gegevens niet correct zijn.

Aanmeldformulier kwijt?

U kunt uw kind alleen aanmelden door het originele aanmeldformulier voor de basisschool in te leveren bij de JP Coenschool. Wanneer u geen aanmeldformulier heeft, of dit bent kwijtgeraakt, kunt u het hier downloaden. U kunt het ook ophalen op onze school. Neem in dit geval altijd een adresbewijs mee, zodat wij de adres- en persoonsgegevens van uw kind kunnen controleren.

In sommige gevallen is het nodig bij de aanmelding schriftelijke bewijsstukken te tonen. Dit geldt in de volgende situaties:

  1. uw kind heeft een VVE-ja-indicatie;
  2. uw kind zit op een IKC;
  3. de voorgedrukte gegevens op het aanmeldformulier zijn niet correct;
  4. u gebruikt een aanmeldformulier zonder voorgedrukte persoonsgegevens van uw kind.

Inleverdata voor het aanmeldformulier

De uiterste data voor het inleveren van het aanmeldformulier verschilt afhankelijk van de geboortedatum van uw kind:

  • 1 november 2016 voor kinderen geboren tussen 1 mei en 31 augustus 2013
  • 2 maart 2016 voor kinderen geboren tussen 1 september en 31 december 2013 
  • 1 juni 2017 kinderen geboren tussen 1 januari en 30 april 2014
  • 2 november 2017 voor kinderen geboren tussen 1 mei en 31 augustus 2014

Aansluitend aan de inleverdatum wordt in maart, juni en november, onder verantwoordelijkheid van de schoolbesturen, de plaatsing van alle aangemelde kinderen geautomatiseerd uitgevoerd. Elk kind heeft hierbij onder gelijke omstandigheden een gelijke kans op een plaats. Het doel is kinderen een plek te geven op de hoogst mogelijke school van voorkeur.

Als er voldoende plaatsen op een school zijn, worden alle kinderen op de school van aanmelding geplaatst. Bij ruim 75% van de Amsterdamse scholen is dit het geval. Op dit moment verwachten we dat er op onze school voor alle aangemelde kinderen plaats is.

Wat gebeurt er daarna?

Als u uw kind op tijd heeft aangemeld, ontvangt u circa twee weken na de uiterste inleverdatum bericht van de school waar uw kind geplaatst kan worden. Wanneer u van deze (gereserveerde) plaats gebruik wilt maken, moet u dit vóór de in deze brief genoemde datum aan de school kenbaar maken. Pas daarna is uw inschrijving definitief en bent u verzekerd van de plaats op de school waar u de brief van heeft ontvangen.